Wpływ snu na zdrowie człowieka.

Każdy z nas słyszał o tym, jak ważny jest sen, aby zachować odpowiednie zdrowie. Brak odpowiedniej ilości snu odczuł niejednokrotnie na swym ciele z pewnością każdy, a skutki tego nie są przyjemne. Brak siły fizycznej, koncentracji, rozdrażnienie i ogólnie złe samopoczucie – tak czuje się niewyspana osoba, trudno jej normalnie funkcjonować podczas dnia. Do czego jeszcze może prowadzić chroniczne niewysypianie się? Z pewnością do niczego dobrego.

Słaba kondycja fizyczna.

Podczas snu dochodzi w organizmie ludzkim do wielu procesów. Nasz mózg nadal pracuje, jednak w zupełnie inny sposób niż w ciągu dnia. Tak więc ośrodkowy układ nerwowy przestaje być podczas snu aktywny, a mózg ma wtedy czas na uporządkowanie wszystkich informacji zebranych w ciągu dnia. Właśnie podczas snu utrwalają się ślady pamięci, a dzieje się to oczywiście zgodnie z hierarchią, jaką na daną chwilę ustala nasz mózg.

W trakcie snu regenerują się więc neuroprzekaźniki, które są odpowiedzialne za odbieranie różnorodnych bodźców podczas dnia. Jeśli receptory są nieregenerowane, prowadzi to do obniżenia koncentracji, a także osłabienia pamięci, a jeśli niestety nie wysypiamy się regularnie, możemy zacząć odczuwać nawet stany depresyjne. W medycynie znane są też przypadki, kiedy brak snu doprowadza ludzi do dramatycznych decyzji, nawet samobójstw.

Odpowiednia ilość snu wzmacnia ludzką odporność, chroniąc nas przed przeziębieniem. Sen wzmacnia również nasze serce, obniżając przez to poziom cholesterolu. Reguluje również gospodarkę hormonalną, a nawet może zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwór. W trakcie snu produkuje się melatonina. Ponadto podczas snu organizm również pozbywa się toksyn – jeśli więc śpimy zbyt mało, gromadzą się one w mózgu i prowadzą do choroby Alzheimera. Brak snu powoduje także insulinooporność, organizm nie radzi sobie wówczas z glukozą, a my zaczynamy cierpieć niestety na cukrzycę typu 2.

Jedna z przyczyn otyłości.

Jak już było wyżej wspomniane, niedosypianie wpływa negatywnie na gospodarkę hormonalną. Jeśli więc śpimy zbyt krótko, albo nasz sen jest wątpliwej jakości, wówczas w naszym organizmie wzrasta poziom greliny. Jest to hormon, który odpowiada za nasz apetyt. Możemy nawet nie zauważyć, że niewyspani nagle potrzebujemy większej porcji obiadu i kolacji, a między posiłkami coraz częściej i więcej podjadamy. W połączeniu z insulinoopornością, która zresztą również występuje na skutek chronicznego niewysypiania się, to skutki mogą być bardzo poważne – nie tylko dla naszej urody, ale przede wszystkim dla zdrowia.

Jeśli zadbamy o to, by się odpowiednio wysypiać, wówczas insulina wyrzucana do organizmu poradzi sobie z glukozą, a my łatwiej zapanujemy wtedy nad apetytem i będziemy mieć więcej energii, którą warto wtedy wykorzystać na regularną aktywność fizyczną.

Ile powinniśmy spać?

Przeciętnie osoba dorosła potrzebuje 6-7 godzin nieprzerwanego snu i najlepiej, aby był to sen w nocy. Przed położeniem się do snu powinno się dobrze przewietrzyć sypialnię oraz na około godzinę przed snem zrezygnować z oglądania telewizji oraz korzystania ze smartfonu.